Köpvillkor


BioMedica Norden AB Köpvillkor

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med BioMedica Norden AB, organisationsnummer 556727-4450, nedan kallat ”BioMedica Norden AB” och ”biomedica.se”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.biomedica.se (”BioMedica Norden AB” och ”biomedica.se”).

Upprättande av avtal om köp

BioMedica Norden AB:s varor beställs på www.biomedica.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av BioMedica Norden AB via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. BioMedica Norden AB ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Priser, frakt och avgifter

De priser som anges på www.biomedica.se anges inklusive mervärdesskatt (moms).
Vi debiterar en avgift på 150 kr (SEK) för outlösta paket som inkommer i retur till oss från Posten.

Leverans

Normal leveranstid är 1 – 2 arbetsdagar från det att BioMedica Norden AB har bekräftat din beställning via e-post.

Beställningar lagda innan kl. 12.00 på vardagar skickas samma dag (med förbehåll för att något du beställt kan vara slut eller ha utgått, då kan hanteringen av din order komma att försenas till nästkommande vardag). Inga beställningar hanteras under helgdagar.

BioMedica Norden AB använder följande fraktalternativ:

• Posten Varubrev 1:a klass tillämpas för mindre försändelser (som väger under 2 kg).
• Posten Paket tillämpas på stora paket (eller paket som väger över 2 kg).

Paket skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns tillgängligt för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Om du inte angivit ett mobiltelefonnummer skickas din avisering via post. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas. Om ett ombud hämtar ditt paket ska bådas legitimation uppvisas.

I de fall där ditt paket ryms i din brevlåda behöver du inte hämta ut det på ett utlämningsställe (med undantag för försändelser som skickats som paket).

I samband med att din order skickas från BioMedica Norden AB lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet bör rimligast nå dig inom 1 – 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 5 arbetsdagar så ber vi dig kontakta kundtjänst. Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos Posten. Vi reserverar oss även för att paket kan försvinna vid transport till dig. Vi försöker då i första hand avhjälpa genom att skicka ett nytt paket till dig, i andra hand häva ditt köp.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom 14 dagar återsänds till BioMedica Norden AB.
Om detta sker debiteras du en avgift på 150 kr (SEK) för kostnader hänförliga till BioMedica Norden AB administration, returfrakt och hantering. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätten.

Ångerrätt/Retur

Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en produkt för att få returen godkänd. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i ett väsentligen oförändrat skick.

Ångerfristen börjar löpa den dag då du som konsument får varan i din besittning. Om du utövar din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varan till BioMedica Norden AB.

Observera att många produkter som vi säljer klassificeras som livsmedel och därmed inte omfattas av ångerrätten. Kontakta därför kundtjänst för att få din retur godkänd innan du skickar produkten.

Om du väljer att returnera till biomedica.se står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Du bekostar själv returen. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning/alt. stängning av faktura att ske inom 30 dagar från det att BioMedica Norden AB tog emot returen.

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och BioMedica Norden AB eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som BioMedica Norden AB har angivit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamation till BioMedica Norden AB ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. BioMedica Norden AB förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omlevera varan och i sista hand göra ett återköp. Vid reklamation, kontakta kundtjänst.

Retur av kampanjvaror

Om du returnerar ett kampanjerbjudande, exempelvis ”Köp 2 betala för 1” så ska du returnera båda produkterna.

Transportskador

BioMedica Norden AB ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under transport till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. BioMedica Norden AB rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar BioMedica Norden AB kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du biomedica.se:s (BioMedica Norden AB) allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. En kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Frågor om Klarna Checkout kan du ställa hos deras kundtjänst.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför BioMedica Norden AB skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska BioMedica Norden AB förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som BioMedica Norden AB rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

BioMedica Norden AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med BioMedica Norden AB samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från BioMedica Norden AB. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Om cookies

Den här webbplatsen innehåller cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder.

Pris- och produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig BioMedica Norden AB rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är BioMedica Norden AB inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi reserverar oss för att en bild av en produkt kan ha ändrats utan vår vetskap och att den förpackning du köpt därför kan se annorlunda ut. Vi uppdaterar våra bilder och vår produktinformation allt eftersom vi får notifikation om ändring.

Produktsäkerhet

BioMedica Norden AB tillhandahåller noga kontrollerade och godkända produkter i sortimentet. Kosttillskott är endast ett komplement och kan inte ersätta en varierad kost.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

Frågor om köpvillkor

För frågor kring innebörden av dessa Köpvillkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med BioMedica Norden AB kundtjänst.

Kontakta oss

Telefon 042-23 77 58

E-post info@biomedica.se

Ugglarpsvägen 286-40

233 91 Svedala

 

Senast uppdaterat: 2016-02-25